Көліктегі интеллектуалды басқару жүйелері
Сипаттама: Пән жол қозғалысы мен тасымалдау процесінің тиімділігін қамтамасыз ететін ақпараттық, коммуникациялық жүйелер мен автоматтандыруды зерттеуді қамтиды. Пәнді оқу барысында студенттер көлік жүйелерін модельдеу және смарт технологияларды енгізу арқылы көлік ағындарын реттеуде инновациялық әзірлемелерді пайдалана отырып, жол қозғалысы қауіпсіздігін арттыру саласындағы дағдылар мен дағдыларды дамытады.
Кредиттер саны: 8
Пререквизиты:
- Жасанды интеллект негіздері
Пәннің еңбек сыйымдылығы:
| Жұмыс түрлері | сағат |
|---|---|
| Дәрістер | 30 |
| Практикалық жұмыстар | 45 |
| Зертханалық жұмыстар | |
| СӨЖО | 45 |
| СӨЖ | 120 |
| Қорытынды бақылау нысаны | емтихан |
| Қорытынды бақылауды жүргізу нысаны | Емтихан |
Компонент: ЖОО компоненті
Цикл: Базалық пәндер
Мақсат
- Пәнді оқытудың мақсаты көлік процесін ұйымдастыру және басқару үшін қолданылатын қолданыстағы зияткерлік жүйелермен танысу кезінде зияткерлік көлік жүйелерін (its) ұйымдастыру және дамыту саласындағы негізгі ұғымдар мен бағыттарды қалыптастыру болып табылады.
Міндет
- - ИКЖ негізгі элементтерін және құрамын зерттеу; - М жүйелері мен құрылымын, олардың өзара әрекеттесуін зерттеу; - ИКЖ қолдану әдістерін зерттеу; - Интеллектуалды көлік жүйелерін пайдалану кезінде оңтайландыру критерийлерін зерттеу; - зияткерлік көлік жүйелерін қолдану салаларын зерттеу.
Оқыту нәтижесі: білу және түсіну
- ҚР көлік кешенін техникалық және технологиялық қамтамасыз етудің қазіргі заманғы деңгейі; көлік қызметін ақпараттық қамтамасыз етуді құқықтық және нормативтік-техникалық реттеудің қазіргі жай-күйі; қолданыстағы ақпараттандыру және көлік процесін автоматтандыру жүйелерін жетілдіру жөніндегі негізгі бағыттар мен қажетті шаралар.
Оқыту нәтижесі: білім мен ұғымды қолдану
- белгіленген жылдамдықпен берілген мөлшерде көліктің қауіпсіз және үздіксіз қозғалысын қамтамасыз ету; міндетті түрде қозғалыс қауіпсіздігін, тасымалданатын жүктердің сақталуын, техникалық құралдарды жоғары тиімді пайдалануды сақтай отырып, жүк және жолаушылар тасымалдарының белгіленген көлемдерін орындауды қамтамасыз ету мақсатында автоматтандырылған жүйелерді қолдану негізінде тасымалдау процесін басқару.
Оқыту нәтижесі: талқылай білуді қалыптастыру
- ұлттық ЗКЖ құру қағидаттары туралы; ГЛОНАСС-Ұлттық зияткерлік көлік жүйесінің іргетасы ретінде.
Оқыту нәтижесі: коммуникативтік қабілеттіліктер
- дербес, жеке жұмысқа дайындық, өзінің кәсіби құзыреті шеңберінде шешімдер қабылдау; ақпараттық технологияларды пайдалануға дайындық.
Оқыту нәтижесі: Оқу дағдылары немесе сабаққа қабілеттілігі
- ЗКЖ саласында теориялық және практикалық білім алу, ЗКЖ дамуының әлемдік үрдістерін білу негізінде кәсіби міндеттерді шешу және зерттеудің перспективалық әдістерін білу және қолдана білу.
Оқыту әдістері
Оқу сабақтарын өткізу кезінде мынадай білім беру технологияларын пайдалану көзделеді: - сабақтар білім алушыларды білімді іздеуге және басқаруға тартуға, Міндеттерді өз бетінше шешу тәжірибесін алуға ықпал ететін белсенді және шығармашылық нысандарда өткізіледі, оның ішінде: - оқу-зерттеу қызметінің технологиялары; - коммуникативтік технологиялар (пікірталас, оқу дебаттары); - ақпараттық-коммуникациялық технологиялар.
Білім алушының білімін бағалау
Оқытушы ағымдағы бақылау жұмыстарының барлық түрлерін жүргізеді және академиялық кезеңде екі рет білім алушылардың ағымдағы үлгеріміне тиісті баға береді. Ағымдағы бақылау нәтижелері бойынша 1 және 2 рейтинг қалыптастырылады. Білім алушының оқу жетістіктері 100 балдық шкала бойынша бағаланады, Р1 және Р2 қорытынды бағасы ағымдағы үлгерім бағасынан орташа арифметикалық ретінде шығарылады. Академиялық кезеңде білім алушының жұмысын бағалауды пән бойынша тапсырмаларды тапсыру кестесіне сәйкес оқытушы жүзеге асырады. Бақылау жүйесі жазбаша және ауызша, топтық және жеке формаларды біріктіре алады.
| Кезең | Тапсырма түрі | Өлшем |
|---|---|---|
| 1 рейтинг | Нақты жоба мысалында ИКЖ құрылымын талдау. | 0-100 |
| Көлік ағындарының мәліметтер базасымен жұмыс. | ||
| Көлікті бақылау жүйелерін пайдалану. | ||
| Көлік ағынының сипаттамаларын есептеу. | ||
| ИКЖ-дегі ГАЖ жүйелерімен жұмыс. | ||
| Жол жағдайын модельдеу. | ||
| Адаптивті бағдаршамдарды реттеу схемаларын әзірлеу. | ||
| КИЖ енгізу тиімділігін талдау. | ||
| 2 рейтинг | КИЖ элементтерін жобалау. | 0-100 |
| КИЖ компоненттерінің өзара әрекеттесу интерфейсі. | ||
| Бағдарламалық құралдарды пайдалану (VISSIM, AIMSUN және т.б.). | ||
| Логистика мен тасымалдауды басқаруда КИЖ-ді қолдану. | ||
| Бейнебақылау және нөмірді автоматты тану жүйелері (ARN). | ||
| Апат сценарийлері және КИЖ әрекеттері. | ||
| Қорытынды жобаны дайындау (КИЖ бойынша шағын жоба). | ||
| Қорытынды бақылау | емтихан | 0-100 |
Жұмыс түрлері бойынша оқыту нәтижелерін бағалау саясаты
| Тапсырма түрі | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
|---|---|---|---|---|
| Өте жақсы | Жақсы | Қанағаттанарлық | Қанағаттанарлықсыз | |
| Білім алушылардың білімін бағалау критерийлері | 90-нан 100 ұпайға дейін: терең және зерттелген материалдың барлық көлемін толық білу және түсіну; қарастырылып отырған ұғымдардың, құбылыстар мен заңдылықтардың, теориялардың, қатынастардың мәнін толық түсіну; зерттелген материал негізінде толық және дұрыс жауап құра білу; Негізгі ережелерді бөліп көрсету, нақты мысалдармен, фактілермен жауапты өз бетінше қолдау; талдау жасау, қорытындыларды жалпылау дербес дәлелденген; пәнаралық (негізге ала отырып) және пәнішілік байланыстар. | 70-тен 89 баллға дейін: барлық зерттелген бағдарламалық материалды білу; зерттелген теорияларға негізделген толық және дұрыс жауап; зерттелген материалды көбейту кезіндегі елеусіз қателер мен кемшіліктер, ғылыми терминдерді қолдану кезінде немесе тұжырымдар мен жалпылауда ұғымдарды анықтау, дәлсіздік; материал белгілі бір логикалық дәйектілікпен баяндалады, бірақ бір өрескел қателік жіберіледі немесе қабылданбайды екіден көп кемшіліктер бар және студент оларды сұраныс бойынша немесе оқытушының аз көмегі арқылы өздігінен түзете алады; негізінен оқу материалын игерді; жауапты нақты мысалдармен растайды. | 50-69 баллдан: жауапта тақырыптан айтарлықтай ауытқулар бар; мәселеде қарастырылған мәселені талдау үзінді, толық емес; фактілер әрқашан пікірлерден бөлінбейді, бірақ студент олардың арасындағы айырмашылықты түсінеді. | 50 ұпайдан төмен (F, FX): материалдың негізгі мазмұны игерілмеген немесе ашылмаған; қорытындылар мен жалпылаудың болмауы; студенттің жауабындағы өрескел қателіктер; жауап беру процесінде тақырыптан және зерттелетін бағдарламадан айтарлықтай ауытқу; жауап беруден бас тарту. |
Бағалау нысаны
Пән бойынша білім алушының білімін қорытынды бағалау 100 баллдық жүйе бойынша жүзеге асырылады және:
- Емтиханда алынған нәтиженің 40%;
- Ағымдағы үлгерімнің 60% - ы.
Қорытынды бағаны есептеу формуласы:
| И= 0,6 | Р1+Р2 | +0,4Э |
| 2 |
мұндағы, Р1, Р2-тиісінше бірінші, екінші рейтингті бағалаудың сандық эквиваленттері;
Э - емтихандағы бағаның сандық баламасы.
Қортынды әріптік бағасы және оның балдық сандық эквиваленті:
Төрт балдық жүйе бойынша цифрлық баламаға сәйкес келетін білім алушылардың оқу жетістіктерін бағалаудың әріптік жүйесі:
| Әріптік жүйе бойынша бағалар | Балдардың сандық эквиваленті | Балдар (%-тік құрамы) | Дәстүрлі жүйе бойынша бағалар |
|---|---|---|---|
| A | 4.0 | 95-100 | Өте жақсы |
| A- | 3.67 | 90-94 | |
| B+ | 3.33 | 85-89 | Жақсы |
| B | 3.0 | 80-84 | |
| B- | 2.67 | 75-79 | |
| C+ | 2.33 | 70-74 | |
| C | 2.0 | 65-69 | Қанағаттанарлық |
| C- | 1.67 | 60-64 | |
| D+ | 1.33 | 55-59 | |
| D | 1.0 | 50-54 | |
| FX | 0.5 | 25-49 | Қанағаттанарлықсыз |
| F | 0 | 0-24 |
Дәріс сабақтарының тақырыптары
- Интеллектуалды көлік жүйелеріне кіріспе
- Интеллектуалды көлік жүйелерінің жіктелуі және архитектурасы
- Көлік ағындарын бақылау жүйелері
- Көліктегі навигациялық және геоақпараттық технологиялар
- Жол қозғалысын басқарудың интеллектуалды жүйелері (бағдаршам және адаптивті жүйелер)
- Тасымалдауды басқарудың автоматтандырылған жүйелері
- Көліктік телематикалық жүйелер және олардың автомобиль көлігіндегі рөлі
- Қозғалыс қауіпсіздігін қамтамасыз етудің интеллектуалды жүйелері
- Көлікті басқарудағы шешімдерді қолдау жүйелері
- Көлік саласында үлкен деректер мен жасанды интеллектті пайдалану
- Көлік ағындарын модельдеу және қозғалысты оңтайландыру
- Ақылы жол жүру жүйелері, электрондық билеттер және интеллектуалдық тарифтік реттеу
- Автопаркті басқаруды автоматтандыру (fleet management)
- Интеллектуалдық көлік жүйелерін дамыту перспективалары
- Интеллектуалдық көлік жүйелерін енгізудің экономикалық және әлеуметтік тиімділігі
Негізгі әдебиет
- 1. Власов В.М., Николаев А.В., Постолит А.В., Приходько В.М. Информационные технологии на автомобильном транспорте. – М.: Наука, 2006. – 283 с. 2. Интеллектуальные транспортные системы в автомобильно-дорожном комплексе/ В.М.Приходько и др.; под общ. ред. В.М.Приходько; МАДИ. – М: Мэйлер, 2011. – 487 с. 3. Жанказиев, С.В. Интеллектуальные транспортные системы: учеб. пособие / С.В. Жанказиев. – М.: МАДИ, 2016. – 120 с. 4. Интеллектуальные транспортные системы : учебное пособие / С. А. Андронов, В. А. Фетисов. — Саратов : Ай Пи Ар Медиа, 2019. - 260 c. - Текст : электронный //Электронно-библиотечная система IPR BOOKS : [сайт]. - URL:http://www.iprbookshop.ru/86674.html. - Режим доступа: для авторизир. пользователей
Қосымша әдебиеттер
- 1. Геоинформационные системы в дорожном хозяйстве: Справочная энциклопедия дорожника (СЭД). Т. 6./ А.В.Скворцов, П.И.Поспелов, В.Н.Бойков, С.П. Крысин. – М.: ФГУП «Информавтодор», 2006. – 372 с. 2. Пегин, П. А. Современные тенденции развития бортовых интеллектуальных транспортных систем: моногр. / П. А. Пегин, Д. В. Капский, В. В. Касьяник, В. Н. Шуть; СПбГАСУ. – СПб., 2019. – 198 с. 3. Шуть В.Н., Персиа Лука Интеллектуальные робототехнические транспортные системы / В.Н. Шуть, Л. Персиа. − Брест: Издательство УО «БрГТУ», 2017. − 196 с. 4. Интеллектуальные транснорные системы : учебное пособие /сост.: Н. С. Сембаев, Н. Д. Ставрова. - Павлодар : Кереку, 2016.-99 с 5. Евстигнеев Игорь Анатольевич Интеллектуальные транспортные системы на автомобильных дорогах федерального значения России. – М. Издательство Перо, 2015. – 132 с. 6. Интеллектуальные транспортные системы железнодорожного транспорта (основы инновационных технологий) [Текст]: пособие /В. В. Скалозуб, В. П. Соловьев, И. В. Жуковицкий, К. В. Гончаров. –Д. : Изд-во Днепропетр. нац. ун-та ж.-д. трансп. им. акад. В. Лазаряна, 2013. – 207 с.